expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  

90% zboží

doprava-img
Doprava ZDARMA  

při nákupu od 2 250 Kč

darcek-img
Pečlivě balíme  

aby balík došel v pořádku


Renault Clio recenze: historie, generace a závodní verze


16.05.2025
 | 
6 min. čtení.

Malé, šikovné, kompaktní a sympatické už na první pohled. Renault Clio je auto, které si už od své první generace získalo místo v srdcích řidičů po celé Evropě. Ať už jako spolehlivý městský společník nebo ve sportovnější verzi na okruhu, tento malý Francouz nabízí opravdu hodně. Platí to pro design, motory i výbavu.

(Zdroj: depositphotos.com)

Vznik Renault Clio a stručná historie I. a II. generace

Renault Clio se objevilo na trhu v roce 1990 jako nástupce Renaultu 5. Francouzi hledali auto, které by zapadlo do města, ale rozhodli začít znovu.

Nové jméno, styl, nová filozofie, Clio mělo být malé, ale dospělé auto, které spojí praktičnost s komfortem. A přesně to se podařilo. První generace z let 1990 až 1998 stála na platformě R57 a nabídla bohatý výběr motorů. Základ tvořil 1.1-litrový benzin s výkonem 48 kW, následovaný silnějšími jednotkami s objemy až 1.4 a 1.8.

Vrcholem byla ostrá verze 1.8 16V se 100 kW a slavné Clio Williams s výkonem 108 kW. Nechyběl však ani spolehlivý diesel 1.9 D. Auto mělo pohon předních kol, 5-stupžový manuál a získalo dokonce i titul Evropské auto roku 1991.

Druhá generace přišla v roce 1998 a přinesla citelný posun vpřed nejen v designu, ale i v technice. Clio II dostalo oblejší karoserii, přepracovanější interiér a lepší bezpečnostní výbavu s airbagy nebo ABS. V nabídce byly motory od 1.2 8V 43 kW až po 1.6 8V nebo 1.6 16V. Generace přinesla také 1.9 diesel a dva turbodiesely.

Tato generace prošla v roce 2001 mírným faceliftem, který se týkal zejména přední masky. Z výkonového hlediska stály za pozornost dvě verze. První byla Sport s výkonem 124 kW a 2litrovým motorem, druhou Clio V6 s výkonem až 187 kW.

Modely 2005 až 2012 a 2012 až 2019, výbava a motory

V letech 2005 až 2012 Renault pokračoval v dalších generacích Clia a to s označením Clio III. Jednalo se o prvé Clio, které bylo možné startovat čipovou kartou.

Výbava byla na tu dobu slušná. V lepších verzích nechyběla klimatizace, elektrická okna či centrální zamykání. Značka vsadila na ověřené motory, zejména benzinový 1.2 16V 55 kW, silnější 1.4 72 kW, 1.6 82 kW a populární diesel 1.5 dCi. Clio bylo ideální jako dostupné městské auto, které bylo spolehlivé, úsporné a praktické.

V roce 2012 přišla na řadu zcela nová generace Clio IV. Design byl na tu dobu opravdu odvážný, celkově sportovní a auto bylo dokonce v nabídce také jako kombi verze s označením Grandtour. Interiér výrazně ožil a dostal dotykový displej a lepší materiály.

Motory prošly výraznou modernizací. Základ tvořil 1.2 6V 55 kW, k dispozici byly také motory s výkony 56 kW a 66kW. Pokud jste chtěli něco úspornějšího, naftu zastupoval opět osvědčený 1.5 dCi 55 kW nebo silnější verze s 66 kW. K dispozici již byla nejen manuální převodovka, ale i automatická a to EDC.

Clio 4. generace spojilo moderní design a praktičnost do celku. Z městského auta se stal velký hráč, který si zachoval francouzský šarm. Zajímavě byl řešen také exteriér, kde byly například kliky zadních dveří schované designově u oken.

(Zdroj: depositphotos.com)

Čo přináší nejnovější 5. generace a závodní verze Clio

Pátá generace Clia přišla v roce 2019 a přestože designově vypadá jako evoluce předchůdce, technicky jde o zcela nové auto. Stojí na moderní platformě CMF-B, čo přináší lepší tuhost, vyšší bezpečnost a prostor pro více nových technologií.

Interiér udělal obrovský skok. Už základ působí kvalitně, vyšší výbavy nabízejí dotykový displej, digitální budíky, ambientní osvětlení a moderní výbavu, která dříve patřila do kompaktní třídy. Nechybí navigace, LED světla, parkovací kamera či asistenční systémy jako adaptivní tempomat nebo udržování v pruhu.

V nabídce jsou benzinové tříválce 1.0 SCe a 1.0 TCe, silnější 1.3 TCe se 130 koňmi, naftový 1.5 Blue dCi a nově také hybrid E-Tech s výkonem 140 koní.

Kromě civilních verzí pro běžné použití nabízelo Clio také špičkové výkonnostní verze.  Legendární Clio Maxi vzniklo v 90. letech a pro závody mělo pod kapotou 2litrový motor s výkonem 110 kW, sekvenční převodovku a extrémně rozšířený podvozek. Na úzkých a klikatých tratích doslova létalo a nedalo se přehlédnout.

Na něj navázalo Clio S1600, které postavili podle pravidel kategorie Super 1600. Toto Clio nastoupilo už do Rallye 2002 a o dva roky dokonce získalo titul. Jeho hmotnost byla pouze 1.000 kg a motor v objemu 1.6 l dosahoval výkonu neuvěřitelných 220 koní.

Shrnutí Renault Clio na závěr a přednosti a slabiny

Renault Clio dnes už patří mezi kultovní kompaktní auta. Za sebou má více než tři desetiletí vývoje, během kterých se z nenápadného městského společníka stalo jedno z nejdůležitějších jmen ve své třídě. Prošlo pěti generacemi a každá z nich posouvala laťku výše v designu, technice stejně jako v jízdních vlastnostech.

Clio je přitom auto, které umí oslovit široké spektrum řidičů. Začátečníci ocení jeho jednoduchost a kompaktní rozměry, rodiny zase praktičnost a spolehlivost. Na své si však přijdou i ti, co mají rádi vyšší výkon a kompaktní rozměry.

Mezi přednosti Clia patří výborný poměr ceny a výbavy, nízká spotřeba, široká nabídka motorů a zejména nadprůměrný komfort v novějších generacích.

Velkým plusem je také dostupnost náhradních dílů a servisu, Renault je již dlouhodobě ověřená značka a to i na našem trhu. Na druhé straně, slabší motorizace mohou působit líně, zejména při plném zatížení a na cestě mimo město. V některých starších generacích byly také nižší kvalita dílů a materiálů a horší elektronika.

Navzdory všem těmto drobnostem je Renault Clio stále silným hráčem ve své třídě a to zcela oprávněn&ě. Je to auto, které si udržuje popularitu, každou generací představuje pokrok a stále se prezentuje typickým francouzským stylem pohodlné jízdy.

Heuréka, zákazníci jsou s námi spokojeni

Katalog produktů
expedicia-img
Expedujeme do 24 hodin  90% zboží
doprava-img
Doprava ZDARMA  při nákupu od 2 250 Kč
darcek-img
Pečlivě balíme  aby balík došel v pořádku